scouter_leker_med_barkbatar_puffbild_600x600

Scoutkläder och märken

Kläder på scoutmöten

I Tommarps scoutkår har vi inget krav på scoutkläder på våra möten. Men det är trevligt om de scouter som har ett plagg från Scoutshop, en del av scoutdräkten eller kanske en tröja från ett läger på sig. Det skapar gemenskap och visar att vi hör ihop.

Vi är i princip alltid utomhus när vi ses så kläder efter väder är det allra viktigaste!

Bild från Scoutshop

Scoutdräkt

T-shirt, långärmad tröja och pikétröja i den scoutblå färgen räknas som officiell scoutdräkt, inte bara scoutskjorta. För dem som fortfarande växer funkar det utmärkt att sätta märken på t-shirtar. De är dessutom betydligt billigare än nya scoutskjortor!

Scouthalsduk/scarf

Scoutdräkten, och andra scoutplagg, har scouter ofta på sig tillsammans med en scouthalsduk. Alla scouter i hela världen har scouthalsdukar av olika slag – som en gemensam symbol. I Sverige är den officiella scouthalsduken mörkblå med en gul kant med små scoutsymboler på.

Den vinröda scouthalsduken med en del av den vita scoutsymbolen är Tommarps scoutkårs egna. Det är bra att ha den på sig när vi är på tävlingar, arrangemang, resor och läger utanför vår scoutkår. För att visa upp att vi hör ihop och är från Tommarp.  Scouthalsduken köps direkt av scoutkåren och kostar 75 kronor styck. Kontakta någon av ledarna för att köpa en.

Scouthalsduken hålls ihop av en sölja (en ring gjord av till exempel trä eller tunt rep) eller en vänskapsknop (en knop längst ned på halsduken).

Märken och placering

Varje år den 23 april firar vi Sankt Georgsdagen med att dela ut scoutmärken för saker scouterna har lärt sig eller åstadkommit under året. Märken är ingen tävling och vårt svenska märkessystem bygger på att scouter tillsammans med sina ledare utifrån intresse och kunskapsnivå väljer vilka märken som ska tas. Det är faktiskt omöjligt att ta alla scoutmärken – det är inte heller meningen, de är alldeles för många!

Alla märken har sin plats på scoutskjortan eller t-shirten. Kika på bilden för att se hur det är tänkt att märken ska sitta. De som varit scouter lite längre har gjort lägerfiltar. På den kan man sätta de märken som inte får plats på skjortan längre. EU- märket, Sverigemärket och pojk/flickmärken från världsorganisationerna har scoutkåren i lager för dem som vill köpa.

Bilden är lånad av Kode scoutkår.

Det finns en broschyr som heter ”Märkbart” där det mesta om placering och märken finns samlat. Den finns att läsa digitalt här.

Scoutshop och beställning

Scoutshop är Scouternas officiella butik. Förutom scoutdräkten finns en massa prylar för aktivt uteliv, fler scoutplagg, märken och böcker. Alla produkter som produceras för Scouternas räkning är ekologiska och de som jobbar med produktionen får en riktig lön – för att scouter bryr sig om jorden och människorna på den. Överskottet från Scoutshop går tillbaka till scoutrörelsen på olika sätt.

För att spara på fraktkostnaden beställer vi ibland ihop. Det kommer mejl till föräldrar när det är dags!