tommarp

Vår scoutkår

Om oss

Tommarps scoutkår är en del av riksorganisationen Scouterna. Vår scoutkår, precis som Scouternas hela organisation, är partipolitiskt- och religiöst obunden. Många barn känner sig hemma och att de passar in i scoutsammanhang, på ett sätt som de kanske inte alltid gör i skolan eller på annan fritidssysselsättning.

I Tommarps scoutkår är vi runt 70 medlemmar, där ungefär 50 är barn och unga under 25 år. Vi välkomnar och har verksamhet för alla barn och unga från årskurs 1. Vi rekryterar inte alltid aktivt – men nya medlemmar är alltid välkomna! Klicka in här för att läsa mer om att bli scout i Tommarp.

Vi träffas varannan tisdag på området runt Tommarps bygdegård, i Östra Tommarp inom Simrishamns kommun på Österlen. Alla åldersgrupper träffas samtidigt. På så sätt kan vi hjälpas åt mellan grupperna, och äldre scouter får testa på att leda och stötta yngre.

På scoutmöten övar vi på att göra upp eld, tränar på att bygga saker, leker lekar, fikar, lagar mat eller hantverkar. Under vintern när det är mörkt och kallt har vi ofta något scoutmöte på en annan plats, i badhuset eller i bowlinghallen. Under sommarhalvåret åker vi på läger, hajker eller övernattningar, både med egna scoutkåren och för att träffa nya scoutkompisar från runtom i landet.

Verksamheten främjar personlig utveckling, samarbete och samhällsengagemang. Scouting kan vara en massa olika aktiviteter – så länge vi samarbetar och lär oss genom att göra saker på riktigt. Hos oss i Scouterna formas och växer vi med våra äventyr! Läs mer om våra aktiviteter och aktuella terminsprogram här.

Styrelsen stöttar upp ledarna med allt praktiskt och administrativt. Det är också styrelsen som har samlad kontakt med föräldrar och bjuder in till händelser för hela kåren, till exempel föräldramöten eller familjeläger. Vi skickar all info via mejl, lägger upp i vår interna Facebookgrupp och på hemsidan. Kontaktuppgifter till oss hittar du här.

Ett år i Tommarps scoutkår

Under terminerna:

• Scoutmöten varannan vecka
  • Föräldramöten i terminsstart
  • Fixardagar med ledare och föräldrar
  • Scouterna säljer saker för att samla in pengar
  • Övernattningar/hajker per åldersgrupp eller tillsammans